De eerste fase kenmerkt zich door het speels kennismaken met verschillende muziekinstrumenten en muziek maken. Het doel van deze fase is het stimuleren van de ontwikkeling van creativiteit via muziek maken en het enthousiast maken van leerlingen om zelf muziek te gaan maken. De leerlingen krijgen inzicht in het bestaan van verschillende muziekinstrumenten en gaan het maken van muziek ervaren door het zelf te doen. In deze fase worden groepslessen gegeven per muziekinstrument, dit gebeurt onder schooltijd en is verplicht voor alle leerlingen in de klas.  

Het is bij creatieve ontwikkeling essentieel, dat kinderen plezier hebben. Definitie van creativiteit is creëren en het vrij denken. Creativiteit ontstaat door fantasie. Het is er niet om dat het kind iets “moois” heeft gemaakt, maar dat het met plezier is gedaan. Niet het product is, maar het proces is belangrijk. Voor het ontwikkelen van de vaardigheid creatief denken doorlopen leerlingen vier fasen: oriënteren, onderzoeken, uitvoeren en presenteren, evalueren.

Oriënteren
In deze fase gaan de kinderen samen met de vakleerkracht van de basisschool zich oriënteren in alle facetten van muziek maken. Het gaat er om dat de leerling geprikkeld wordt om de opdracht en het thema te verkennen. Hierbij gaat het om waarnemen (zien, horen, voelen, enzovoorts.), associëren, fantaseren, beschouwen, en (nieuwe) ideeën opdoen.

Onderzoeken
Deze fase kenmerkt zich door het speels kennismaken met verschillende muziekinstrumenten. De leerlingen worden gestimuleerd om eigen, verschillende mogelijkheden te bedenken en (alleen of samen met medeleerlingen) keuzes te maken. De reflectie richt zich dan ook op het onder woorden brengen van de verschillende keuzes in deze onderzoeksfase. Ze kunnen desgewenst teruggrijpen naar elementen uit de oriëntatiefase.

Uitvoeren en presenteren
De leerlingen krijgen inzicht in het bestaan van verschillende muziekinstrumenten en gaan het maken van muziek ervaren door het zelf te doen. Wanneer de leerlingen de fase van onderzoeken hebben doorlopen maken ze gebruik van de vakspecifieke kennis en vaardigheden die zij nodig hebben voor het uitvoeren van de opdracht. Aan het einde van fase 1 zullen de leerlingen een concert verzorgen in samenwerking met het Leerlingenorkest voor ouders/verzorgers.

Evalueren
Er worden leerpunten geformuleerd die de opstart vormen voor een volgende opdracht en een volgend creatief proces.

De lessen worden gegeven door afgestudeerde muziekdocenten. 

Lijkt het jou ook leuk om bij ons muziek te leren maken neem dan contact op via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of meld je direct aan via het contactformulier.

Meer informatie
Fase 2 - Fase 3 - Opleidingen - Charles Dickens - Coverorkest Jeanne - Harmonie - Majorette/Twirl - Marchingband - Vrijetijdsorkest